ودود موذن هنرمند آذری

ودود موذن هنرمند آذری

هنرمند برجسته و شهیر آذربایجان استاد ودود مؤذن به سال ۱۳۳۹ در شهر هنرپرور اردبیل در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. به لحاظ موروثی بودن صدای خوش در خانواده مؤذن‌زاده اردبیلی وی نیز از این نعمت خداوندی بهره‌مند شد و به جهت نبوغ هنری و علاقه وافر خویش از کودکی به فراگیری موسیقی مقامی در خانواده خود پرداخت.
 استاد  در دو زمینه موسیقی ایرانی و موسیقی آذری فعالیتهای چشمگیری دارند بطوریکه در سال 5۱۳۵۸موسیقی ایرانی را نزد استادان ( مرحوم ملت‌پرست، شاملو، آشتیانی) شروع کرده و از سال ۱۳۵۹ در چاووش به محضر استاد نصح‌پور راه یافت و از محضر این استاد گرانقدر بهره‌های فراوان برد. 
همزمان در نزد استاد مظهری به فراگیری نواختن تار پرداخت و از سال ۱۳۶۵ به فراگیری علمی و آکادمیک موسیقی آذری پرداخت و از محضر استاد آغاخان عبدالله‌یف بهره‌مند شد و راه و روش وی را ادامه داد. وی در نتیجه مجالست و آشنایی با استادان بزرگ موسیقی آذربایجان همانند حاجی‌بابا حسین‌اف، یعقوب احمداف، رامیز قلی‌اف، عارف بابایف و سایر هنرمندان بزرگ آذربایجان موفق به اجرای شیوه‌های مختلف موسیقی مقامی آذربایجان شد و توانست آثار به یاد ماندنی را از خود به جای بگذارد تا حدی که رادیو دولتی آذربایجان(باکو) وی را سرآمد خوانندگان مقامی ایران قلمداد کرد. او به همراه استاد بزرگ کمانچه «هابیل علی‌اف» به اجرای کنسرت‌های متعددی در نقاط مختلف ایران برگزار نمود. استاد مؤذن ضمن تحقیق گسترده در موسیقی عاشیقی به فراگیری نواختن ساز «قوپوز» نزد استاد حیدری پرداخته است.
 وی از سال ۱۳۶۹ در واحد موسیقی صدا و سیما همکاری خود را آغاز کرده و در این مدت سرودهای مختلفی را اجرا و ضبط نمود. ایشان از سال ۱۳۷۲ با ارکستر بزرگ نظامی دانشگاه نظام به عنوان سولیست همکاری داشته و در جشنواره‌های مختلفی به اجرای برنامه پرداخته است. همچنین با تشکیل گروه سهند در مرکز سرود و آهنگهای انقلابی تالار وحدت از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶موفق به اجرای کنسرت‌هایی در نقاط مختلف ایران و خارج از کشور شد و از سال ۱۳۷۶ نیز با تشکیل گروه «آراز» به عنوان خواننده به فعالیت خود ادامه داده و توانست آثار ماندگاری را بخصوص در خارج از کشور اجرا نماید.
ولی فعالیتهای هنری استاد به موسیقی ختم نمی شود بلکه ایشان در زمینه هنر نقاشی هم از نقاشان مطرح کشور هستند و آثار گرانقدر و نفیس استاد رونق‌افزای موزه‌ها و محافل هنری ایران و جهان می باشد بطوریکه استاد تا کنون چندین نمایشگاه از آثار نقاشی خود را با استقبال شایانی در داخل و خارج برگزار نموده است و تا به حال ۴ مجلد از نمونه آثار ایشان به چاپ رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد