حسین علیزاده آهنگساز و موسیقیدان

 حسین علیزاده آهنگساز و موسیقیدان


  حسین علیزاده (متولد ۱۹۵۰تهران) به عنوان یکی از چهره های مهم در موسیقی معاصر ایرانی بشمار می آید است. اوبرخاسته از  آموزش سنتی است. او ردیف   موسیقی کلاسیک ایرانی را از  اساتید مختلف از جمله  هوشنگ ظریف ، علی اکبر شهنازی  ، نورعلی برومند ، محمود کریمی ، عبدالله دوامی ، یوسف فروتن و سعید هرمزگان آموخته است اخیرا ا وساختار ردیف را برای سازهای سه تار وتار   بر اساس تفسیر میرزا عبدالله ضبط نموده است . وی همچنین مدرک لیسانس در موسیقی در رشته آهنگسازی و اجرا  از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس دوره آهنگسازی و موسیقی شناسی  را در دانشگاه برلین به اتمام رساند .او بسمت استادی   در دانشگاه تهران به  تدریس و موسیقی در کنسرواتوار تهران مشغول شد
علیزاده فعالیت هنری خود را در ایران و در سراسر شمال امریکا ، اروپا و آسیاآغاز کرد . او رهبر ارکستر و تکنواز در ارکستر ملی رادیو و تلویزیون بود ، او موسس  گروه عارف است وی با گروه شیدا همکاری داشت .  اولین تجربه حرفه ای اودر اروپانوازندگی  در ارکستر معروف باله بژار درسازمان  باله موریس بژار  ، گلستان است. 
برخی ازآثار  علیزاده عبارتند از  بداهه نوازی  نوا (۱۹۷۶) ، سواران دشت امید (۱۹۷۷) ، حصار (۱۹۷۷) ، شورش (۱۹۸۳) ، نی نوا (۱۹۸۳) ، خواب (۱۹۸۶) ، ترکمن (۱۹۸۶) ، راز - و نیاز  -( ۱۹۸۶) ، دلشدگان  (۱۹۸۷) ، آواز شفقت (۱۹۹۱) ، راز نو (۱۹۹۶) ، زمانی برای مستی اسبها (۲۰۰۰) ، لاکپشت ها هم پرواز میکنند (۲۰۰۴) ، چشم انداز بی پایان (2) ، نیو منگ  (۲۰۰۶) ، زیر تیغ (۲۰۰۷) و به گل عوده (۲۰۰۷). آلبوم بی پایان چشم انداز برای بهترین آلبوم موسیقی جهانی در سال ۲۰۰۶ در ۴۹ جشنواره  جوایز گرا می نامزد شده است 
علیزاده گروه همنوایان را در سال۱۹۸۹ با رویکردی جدید و آواز سنتی ایرای به همراه گروه  همسریان   تاسیس نمود. با بهره گیری از  سازهای سنتی ، این گروه در بسیاری از ساخته های حسین علیزاده از جمله راز جدید ، گبه ، آهنگ ها از شفقت و بی پایان چشم انداز ظاهر شدند

علی اکبر شکارچی هنرمند لرستان

 علی اکبر شکارچی هنرمند لرستان

به سال ۱۳۳۸ در لرستان دیده به جهان گشود. وی در  دوران کودکی با  کمانچه آشنا شد و با توجه به این که به سایر ساز ها علاقه مند بود ولی چون این یک ساز محلی آن سامان است وی بیشتر به طرف کمانچه کشانده شد. بر هر حال شکارچی پس از دریافت دیپلم وارد دانشکده هنر های زیبا شد و موفق به اخذ درجه لیسانس در رشته موسیقی گردید. و از سال ا۱۳۵ همکاری خود را با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی آغاز کرد . علی اکبر شکارچی در تیرماه ۱۳۵۶ در نخستین آزمون باربد که داوران آن آقایان : علی
 تجویدی ٫ دکتر نوعلی برومند ٫ دکتر مهدی برکشلی ٫ دکتر مهدی فروغ ٫ علی اکبر شهنازی و دکتر صفوت بودند شرکت میکند و برنده جایزه اول در رشته کمانچه از هیئت داوران می گردد

ودود موذن هنرمند آذری

ودود موذن هنرمند آذری

هنرمند برجسته و شهیر آذربایجان استاد ودود مؤذن به سال ۱۳۳۹ در شهر هنرپرور اردبیل در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. به لحاظ موروثی بودن صدای خوش در خانواده مؤذن‌زاده اردبیلی وی نیز از این نعمت خداوندی بهره‌مند شد و به جهت نبوغ هنری و علاقه وافر خویش از کودکی به فراگیری موسیقی مقامی در خانواده خود پرداخت.
 استاد  در دو زمینه موسیقی ایرانی و موسیقی آذری فعالیتهای چشمگیری دارند بطوریکه در سال 5۱۳۵۸موسیقی ایرانی را نزد استادان ( مرحوم ملت‌پرست، شاملو، آشتیانی) شروع کرده و از سال ۱۳۵۹ در چاووش به محضر استاد نصح‌پور راه یافت و از محضر این استاد گرانقدر بهره‌های فراوان برد. 
همزمان در نزد استاد مظهری به فراگیری نواختن تار پرداخت و از سال ۱۳۶۵ به فراگیری علمی و آکادمیک موسیقی آذری پرداخت و از محضر استاد آغاخان عبدالله‌یف بهره‌مند شد و راه و روش وی را ادامه داد. وی در نتیجه مجالست و آشنایی با استادان بزرگ موسیقی آذربایجان همانند حاجی‌بابا حسین‌اف، یعقوب احمداف، رامیز قلی‌اف، عارف بابایف و سایر هنرمندان بزرگ آذربایجان موفق به اجرای شیوه‌های مختلف موسیقی مقامی آذربایجان شد و توانست آثار به یاد ماندنی را از خود به جای بگذارد تا حدی که رادیو دولتی آذربایجان(باکو) وی را سرآمد خوانندگان مقامی ایران قلمداد کرد. او به همراه استاد بزرگ کمانچه «هابیل علی‌اف» به اجرای کنسرت‌های متعددی در نقاط مختلف ایران برگزار نمود. استاد مؤذن ضمن تحقیق گسترده در موسیقی عاشیقی به فراگیری نواختن ساز «قوپوز» نزد استاد حیدری پرداخته است.
 وی از سال ۱۳۶۹ در واحد موسیقی صدا و سیما همکاری خود را آغاز کرده و در این مدت سرودهای مختلفی را اجرا و ضبط نمود. ایشان از سال ۱۳۷۲ با ارکستر بزرگ نظامی دانشگاه نظام به عنوان سولیست همکاری داشته و در جشنواره‌های مختلفی به اجرای برنامه پرداخته است. همچنین با تشکیل گروه سهند در مرکز سرود و آهنگهای انقلابی تالار وحدت از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶موفق به اجرای کنسرت‌هایی در نقاط مختلف ایران و خارج از کشور شد و از سال ۱۳۷۶ نیز با تشکیل گروه «آراز» به عنوان خواننده به فعالیت خود ادامه داده و توانست آثار ماندگاری را بخصوص در خارج از کشور اجرا نماید.
ولی فعالیتهای هنری استاد به موسیقی ختم نمی شود بلکه ایشان در زمینه هنر نقاشی هم از نقاشان مطرح کشور هستند و آثار گرانقدر و نفیس استاد رونق‌افزای موزه‌ها و محافل هنری ایران و جهان می باشد بطوریکه استاد تا کنون چندین نمایشگاه از آثار نقاشی خود را با استقبال شایانی در داخل و خارج برگزار نموده است و تا به حال ۴ مجلد از نمونه آثار ایشان به چاپ رسیده است.

سیما بینا هنرمند خراسان

 سیما بینا هنرمند خراسان

سیما بینا متولد دردل آیین مردمی  خراسان میباشد ،  ، سیما بینا حرفه خود را در رادیو ایران در سن نه سالگی تحت هدایت پدرش ، احمد بینا که وی  استاد موسیقی کلاسیک ایران و شاعربود  آغاز کرد و بسیاری از اشعار اولیه سیما بینا از آن پدر است . او   "ردیف" موسیقی و آوازرا نزد اساتیدی چون جواد معروفی  و زرین پنجه آموخت.در  ادامه کار او بعنوان  تکخوانی  در برنامه  گلهای صحرای که ارائه مجموعه ای از ترانه های فولکلور و موسیقی مناطق مختلف ایران بود انتخاب شد. ، که خاطره آن هنوز ماندگار است .پس از فارغ التحصیلی در رشته هنرهای زیبا از دانشگاه تهران در سال۱۹۶۹، سیما بینا جهت گسترش دانش خود  و ردیف ها به  آموزش نزد  استاد بزرگوار دوامی  رفت . از سال ۱۹۷۹ ، ضمن تدریس موسیقی کلاسیک ایرانی وتعلیم  آواز به دانش آموزان منتخب ، سیما بینابه  تحقیقات بیشتر در مورد ترانه های  فارسی فولکلور  تمرکز نمود . با  جمع آوری ، ضبط ، نوشتن و ترجمه موسیقی مردمی منطقه ای ، به خصوص سرزمین مادری خود  خراسان پرداخت  ،  با مسافرت به نقاط دورافتاده در سراسر خراسان ، سیما بینا توانست جهت  احیای آهنگ ها و ملودی تقریبا فراموش شد مجموعه ای ازٱنها را جمع آوری کند .   به این ترتیب  او  موقعیت منحصر به فرد در تاریخ موسیقی فارسی    به دست آورد. در سال ۱۹۹۳ ،  از سیما بینا جهت   ارائه مجموعه ای از ترانه های خود  در جشنواره های فولکلور ایرانی در سراسر جهان دعوت نمودند :هم چنین در “سال ۹۷ ورلدن نوردن در نروژ٫سال ۹۹در ودٱر ول موزیک   که جشنواره در شهر بن / آلمان بر پابود  و به مناسبت  جشنواره موسیقی  رازا ی خراسان در هلند شرکت نمود.  به علاوه از اودر سال دوهزار و یک دعوت شد تادر اموکینا میجور اسپانیا برنامه اجرا کند ، و سپس نیز در کلن / آلمان در" شب موسیقی جهانی  "و همچنین در جشنواره آنتورپن کالترن  هلند هنرنمائی نمود . با توجه به صمیمیت و تعهد او به موسیقی محلی ایران ، سیما بینا هم اکنون بعد  از سی سال  کار وبه خرج دادن  وسواس اوتوانست موسیقی خود را  در سراسر جهان بشناساند

بیاد استاد و فرهیخته عالم موسیقی فولکلور آشوری رابی پولوس خفری


بیاد استاد و فرهیخته عالم موسیقی فولکلور آشوری رابی پولوس خفری

هروقت نامی از این زنده یاد برده میشود . بیانگر غرور این ملت شریف است که در بطن خود چنین فرزندی را پرورش داد وجزو افتخارات فرهنگ و هنراین ملت محسوب میشود. زمانی من با این اسطوره هنری آشنا گشتم که بیش از ۱۲ سال نداشتم. او اولین معلم و مربی موسیقی بنده بود. با توجه به اینکه در آن سن و سال سابقه کمی دردنیای هنری داشتم ولی شیفته دانش او گشته و دریافتم که دانش هنری او نه تنها در حیطه موسیقی بحد کمال بود بلکه در زمینه های نقاشی و سرودن اشعار آشوری ید بسزائی دارد. اگر به کارنامه هنری این هنرمند نگرشی داشته باشیم .پولوس خفری فرزند پدر هنرمند ی بود که موسیقی را بخوبی میشناخت و موسیقی در خون او جریان داشت اما پولوس خفری که نشانی از پدر در بر داشت با علاقه وافری در دنیای موسیقی فوکلور آشوری سیرنمود و از همان نوجوانی در احیای موسیقی فولکلور آشوری نهایت کوشش را نمود. با تشکیل یک گروه در آبادان کنسرتهای متعددی را اجرا کرد که منافع آن را دراختیار جمعیت آشوریان آبادان گذاشت تاباشگاه و مدرسه ای در آن شهر احداث نمایند . او دریافت که دامنه موسیقی وسیع است لذا به فراگیری موسیقی کلاسیک پرداخت و مراحل آن را تا سطح هارمونی و ارکستراسیون با موفقیت طی نمود .پس از اخذ مدرک در موزیکولوژی پولوس خفری با کوله باری از دانش موسیقی به مرحله دیگری از موسیقی آشوری قدم نهاد با جراتی که در وجود او بود به نوشتن قطعاتی فولکور آشوری پرداخت و زیر بنای موسیقی فولکور آشوری را دگرگون کرد و بر مبنای ساختار صحیح موسیقی کلاسیک به نوشتن قطعات اقدام نمود وبه جامعه هنری ارائه داد . او با استفاده از تکنیک پلی فونیک وهارمونیزاسیون چندین کنسرت در ایران اجرا نمود که خاطره آن هنوز نه تنها در ذهن من است بلکه د ر ذهن اغلب بازماندگان نسلهای قبل از من نیز باقی مانده است . بیاد دارم در کنسرتی که بین سال ۱۹۶۰و ۱۹۷۰ اجرا شد . ملودی ها وا شعار این کنسرت برگرفته از طبیعت و زندگی روز مره و آداب و روسوم قوم آشور بود و گروه همسریان این ملودیها را به نحو احسن اجرا نمودند. پولوس خفری در نوشتن ملودی ها و آهنگسازی وسواس خاصی داشت .او براین باور بود که ساختار موسیقی فولکور بایستی بر اساس موضوعی نوشته شود و در چهار چوب فرهنگ و آداب ورسوم آن ملت و قوم باشد. همین باعث گشت که آثاری را بیاد گار بگذارد که به فرهنگ آشوری عطف دارد٫ اما متاسفانه به جز تعداد معدودی که ضبط و اجرا شده است مابقی آثار او هنوز ارائه نشده است و این بر گردن فرزند هنرمندش مارگریت خفری و شاگردان او است که این ٱثار را ارائه دهند و نگذارند گرد و غبار بیش از این روی این آثار را بپوشاند. در اینجا شایان ذکر است که هنر موسیقی پولوس خفری فقط در موسیقی آشوری خلاصه نمیشود بلکه در تنظیم سرودهای مذهبی خدمات شایانی را ارائه نموده است , که سالیان درازی است در کلسیا های اقصی نقاط دنیا  آثار وی را در مراسم های مذهبی اجرا میکنند .کارنامه هنری او مملو از آثار جاودانه است و میتوان گفت که پولوس خفری در کلیه زمینه های موسیقی تبحر داشت . گوشه ای ازکارنامه موسیقی او را میتوان به نوشتن چندین ملودی در موسیقی سنتی ایرانی اختصاص داد. او با استفاده از دستگاه های موسیقی ایرانی قطعاتی را نوشته و ا جرا کرده است که در هر یک از این قطعات حدیثی نهفته است. گفتنی های زیادی را میتوان در مورد این موسیقدان و فرهیتخته عالم هنری که بر خاسته از ملت آشوراست بیان نمود ولی قلم من قاصر است که بیش از این از اوسخن گویم وکلام خود را با این جمله به اتمام میرسانم. پولوس خفری فرزند خلف قوم آشور طی هفتاد و اندی سال زندگی , حیا ت بخش موسیقی فولکلور آشوری میباشد و آثاری را از خود بجا گذاشته است که هرگز روی کهنه گی را بخود نخواهد دید و شنیدن این آثار در هر
مقطع زمانی لذت بخش میباشد
یادش گرامی باد و جاودانه باد نام پر افتخار او